Wiele twarzy Gucci, czyli o znakach towarowych Gucci.
O znakach towarowych marek modowych mogę rozmawiać godzinami. Na podsumowanie roku 2021 chciałam wybrać markę, do której moim zdaniem należał ten rok. Dla mnie była to marka Gucci. Kolekcja i pokaz, w którym Gucci i Balenciaga połączyli w projektach swoje znaki był dla mnie rewelacją. O tych połączeniach w poszczególnych kreacjach możecie przeczytać we wpisie „Jak Gucci zhakował markę Balenciaga?„.
Pod koniec roku 2021, w kinach pojawił się długo wyczekiwany, i to nie tylko przez miłośników mody, film „House of Gucci” w reżyserii Ridley’a Scott’a. Główne role zagrali Lady Gaga, Adam Driver, którego ja najbardziej kojarzę z serialu „Girls”, Jared Leto, który dla mnie był zupełnie nie do poznania w roli Paolo Gucci oraz Al Pacino. Jeśli jeszcze nie widzieliście tego filmu to serdecznie Wam go polecam.
Wszystkie zeszłoroczne działania marki Gucci skłoniły mnie do przybliżenia Wam marki Gucci od strony ich identyfikacji, a konkretnie tego jakie zarejestrowane znaki posiada ta marka.
Funkcja znaku towarowego
Zanim porozmawiamy o znakach towarowych Gucci kilka słów o tym czemu służą znaki towarowe. Podstawowa funkcja znaku towarowego to funkcja odróżniająca inaczej zwana oznaczeniem pochodzenia. Funkcja ta pozwala odróżnić towary od towarów wytwarzanych lub wprowadzanych do obrotu przez inne przedsiębiorstwa i wskazuje źródło ich pochodzenia opatrzonego znakiem towarowym. Z uwagi na tę funkcję właściwe organy rejestrujące znaki towarowe badają z urzędu zdolność odróżniającą zgłaszanych do ochrony oznaczeń. Jeśli dane oznaczenie, w ocenie organu, nie posiada cechy odróżniającej wówczas organy odmawiają jego rejestracji.
Gucci jest marką, która ma kilka wyróżniających elementów dzięki którym klienci wiedzą, że dany produkt pochodzi od tej marki.
„Hello this is Gucci calling…”
Wieczór w klimatycznym hotelu niedaleko Florencji. Odbieram telefon i słyszę w słuchawce – „Hello this is Gucci calling” – zamarłam z zachwytu, że dzwoni do mnie ktoś z Gucci. Jednak po chwili przypomniałam sobie, że przecież zarezerwowałam stolik w ich restauracji i że pewnie dzwonią w tej sprawie, co okazało się być trafnym przypuszczeniem.
W każdym razie zmierzam do tego, że to słowo Gucci jest elementem, który jest najbardziej charakterystyczny. Pierwsze produkty marki Gucci oznaczane były imieniem i nazwiskiem założyciela, czyli Guccio Gucci pisanym kursywą, po to, aby przypominało podpis. Marka Gucci posiada zarejestrowane w EUIPO zarówno znaki słowne jak również znaki graficzne „Gucci”. To jeden z nich:
Znaki Gucci
A z jakim graficznym oznaczeniem najbardziej kojarzy się Wam marka Gucci?
Podejrzewam, że najbardziej z dwiema literami G.
Pierwszy projekt logo z „GG” został stworzony przez Aldo Gucci w latach 30-tych i został oficjalnie zarejestrowany jako znak towarowy w 1955 roku. Symbolizował inicjały ojca Aldo Gucci – Guccio Gucci i zdaniem Aldo Gucci logo to reprezentowało również ogniwa bransoletki co miało demonstrować luksus.
Położenie dwóch litery „GG” było następnie wielokrotnie zmieniane i na tę chwilę w EUIPO są zarejestrowane następujące oznaczenia.
Na produktach wykorzystywane są następujące oznaczenia:
A czy pojedyncza litera G to też znak Gucci?
Oczywiście.
Za Toma Forda w 2003 roku, Gucci zaprezentowało swoją najbardziej kontrowersyjną kampanię w ramach, której zdjęcia wykonał Mario Testino, z modelką Carmen Kass, która pozowała z odciąganymi majtkami, które eksponowały jej włosy łonowe, zgrabnie uformowane w logo Gucci.
„G” jako znak towarowy:
Jedna litera „G” jest wykorzystywana np. na paskach:
Ciekawostka – marka Gucci posługiwała się również oznaczeniem w formie herbu.
Kiedy Guccio Gucci zmarł w latach pięćdziesiątych, Aldo Gucci postanowił na krótki czas zastąpić logo na etykiecie, używając zdjęcia rycerza stojącego w tarczy.
Rycerz trzymał zestaw walizek, podobny do mniej znanej wersji ikony z boyem hotelowym z lat 30. XX wieku. Złożone logo zawierało napis Gucci na banerze, różę i ster, które mają symbolizować estetykę.
Zdjęcie wyróżniające jest autorstwa Franco DeBartolo i pochodzi z Unsplash.