Strategia ochrony marki na przykładzie Byredo
Strategia ochrony marki polega między innymi na tym, aby określić, które dobra niematerialne należy chronić i za pomocą jakich narzędzi prawnych.
EUIPO i Europejski Urząd Patentowy (EPO) przygotowali wspólny raport, w którym analizując reprezentatywną próbę ponad 127 000 europejskich firm ze wszystkich 28 państw członkowskich UE na dzień 1 stycznia 2020 r., stwierdzone zostało, że „przedsiębiorstwa będące właścicielami co najmniej jednego patentu, zarejestrowanego wzoru lub znaku towarowego generują średnio o 20% wyższe przychody na pracownika niż przedsiębiorstwa, które nie są właścicielami żadnego z tych praw własności intelektualnej.” Ponadto z raportu wynika, że „w Polsce 10,1% MŚP posiada jedno z trzech praw własności intelektualnej”.
Warto analizować jaką strategię ochrony marki przyjęły inne marki, w tym te zagraniczne. Dziś na tapetę biorę markę Byredo.
Byredo – historia marki
Byredo to szwedzka marka, które została założona w Sztokholmie w 2006 roku przez Bena Gorhama. Firma najbardziej znana jest z produkcji zapachów. Magazyn Forbes wymienił zapach Byredo Super Cedar wśród najlepszych zapachów wprowadzonych na rynek w 2016 roku.
Jednak Byredo to nie tylko kosmetyki, w tym perfumy, kremy i świece. Marka poszerza swój asortyment o galanterię skórzaną i akcesoria. Pierwsza kolekcja torebek i drobnej galanterii skórzanej zadebiutowała na Paris Fashion Week we wrześniu 2017 roku.
Byredo to kontaminacja „By Redolence” – „redolence” oznacza zapach.
W 2013 Gorham sprzedał większościowy pakiet udziałów londyńskiej firmie inwestycyjnej Manzanita Capital, która zainwestowała również w Diptyque i Malin + Goetz, i jest właścicielem SpaceNK.
W Polsce produkty kosmetyczne marki Byredo dostępne między innymi w sklepie Galilu.pl
Byredo – znaki towarowe
Pierwszym dobrem każdej marki, które powinno podlegać ochronie to nazwa bądź oznaczenie, pod którym funkcjonuje dana marka.
W przypadku marki Byredo są to następujące znaki – zarejestrowane w EUIPO.
Znaki słowne „byredo”, z których pierwszy zgłoszony został do rejestracji w roku 2007 w klasach: 3,4,25 i 42.
Natomiast drugie zgłoszenie miało miejsce w roku 2014 w klasach: 9,14,18 i 35.
Rozszerzenie klas wynikało z poszerzenia asortymentu marki o kolejne produkty. Nie można bowiem zmienić klas przy zznakach już zastrzeżony. Jeśli dana marka chce poszerzyć ochronę swojego znaku na dodatkowe produkty, które nie mieszczą się w dotychczasowych klasach, konieczne jest odrębne zgłoszenie znaku.
Ponadto marka Byredo za zastrzeżone dwa znaki graficzne.
Z uwagi na to, że zgłoszenie tych znaków miało miejsce w roku 2015 zakres klas jest już szerszy niż w zgłoszeniach znaków słownych.
Marka Byredo poszła jednak o krok dalej i zastrzegła również nazwy swoich produktów, w tym przede wszystkim perfum. I zastrzeżony są na przykład te nazwy – jako oczywiście znaki słowne:
Wracając w tym miejscu do zapachu wyróżnionego przez magazyn Forbes, to warto wspomnieć, że nazwa „Super Cedar” nie została zarejestrowana jako słony znak towarowy, z uwagi na brak charakteru odróżniającego i opisowy charakter. W ocenie organów –
Oznaczenie SUPER CEDAR „rozpatrywane jako całość będzie łatwo zrozumiałe dla właściwego konsumenta anglojęzycznego jako odnoszące się do towarów, które zawierają jako składnik ekstrakty z cedrów wyższej jakości lub mają bardzo intensywny aromat cedru. Nie ma nic niezwykłego w połączeniu słowa „SUPER” z rzeczownikiem „CEDAR” i nie ma nic w znaczeniu tego połączenia, które wykraczałoby poza znaczenie tych elementów, jak wyjaśniono powyżej.” [Decyzja Czwartej Izby Odwoławczej z 18 stycznia 2017 roku w sprawie R 1084/2016-4]
Byredo – wzory przemysłowe
Byredo ma również zastrzeżone wzory przemysłowe, w tym flakon perfum oraz wzór torebek.
Marka Byredo posiada również zastrzeżony wzór opakowań.
Strategia ochrony marki Byredo wygląda na bardzo przemyślaną, a posiadane przez markę portfolio praw wyłącznych zdecydowanie zwiększa wartość marki.
Zdjęcie wyróżniające jest autorstwa Charisse Kenion i pochodzi z Unsplash.