Sprawy modowe 2018
W 2018 roku marka Balenciaga zasłynęła nie tylko z powodu sportowych, masywnych butów, ale również dzięki sprawą sądowym związanym z produktami marki i dlatego zwyciężyła w naszym podsumowaniu 2018 roku w kategorii „Spory modowe”.
Pamiętacie dużą niebieską torbę Balenciaga model „Arena”, która łudząco przypominała torbę z Ikei? A kojarzycie odpowiedź Ikei – moim zdaniem rewelacja?
Niestety nie we wszystkich sprawach kończy się na tego rodzaju odpowiedziach. Marka Balenciaga w 2018 roku zasłynęła dwie sprawami.
Pierwszy dotyczy torby pamiątkowej z grafiką Nowego Jorku. City Merchandise, Inc. Pozwało Balenciaga w związku z tymi torbami:
W pozwie City Merchandise podnosi i odwołuje się do wcześniejszych skopiowanych, zdaniem powoda, produktów Balenciagi, w tym torby nawiązującej do torby Ikei. Pozew dotyczy naruszenia praw autorskich do grafiki znajdującej się na torbie. W takim wypadku analizie będzie podlegało to czy przedmiotowa grafika podlega ochronie autorskoprawnej. Jak wynika z odpowiedzi Balenciaga na pozew, marka podnosi, że City Merchandise nie przysługują prawa autorskie do tej grafiki a to z uwagi na pogląd doktryny zgodnie, z którym odmawia się ochrony autorskoprawnej wyrażeniom standardowym, podstawowym lub wspólnym dla danego tematu lub które z konieczności wynikają ze wspólnego tematu lub ustawienia. O co dokładnie chodzi? Otóż, Balenciaga argumentuje, że Statua Wolności, Wieża Wolności, budynek Empire State i budynki Flatiron, są standardowe i charakterystyczne dla Nowego Jorku i można się słusznie spodziewać, że to one będę zamieszczone na grafikach związanych z Nowym Jorkiem. Natomiast argumentacji City Merchandise musi skupić się na wykazaniu twórczego i oryginalnego sposobu pokazania tych symboli Nowego Jorku.
Oczywiście w odpowiedzi na argumenty City Merchandise co do tego, że naruszenie, którego dopuściła się marka Balenciaga nie było zawinione, Balenciaga podnosi, że marka działała w przekonaniu, że wykorzystanie przedmiotowej grafiki było dozwolone.
Kolejna sprawa z udziałem marki Balenciaga po stronie pozwanej dotyczy zawieszek do kluczy w kształcie znanych zapachów samochodowych.
Ta sprawa dotyczy wzoru, którego właściciel jest Car-Freshner Corporation. Argumentem istotnym w tej sprawie jest ten podnoszony przez producenta zapachów samochodowych odnośnie jego wcześniejszych kolaboracji z podmiotami z branży modowej. Firma może być zatem wstanie wykazać, że konsumecie mogli pomyśleć, że przedmiotowe zawieszki do kluczy oferowane przez Balenciaga powstały w wyniku współpracy z producentem zapachów do samochodu i, że wzór został wykorzystana za zgodą firmy.