Rejestracja znaku towarowego

Rejestracja znaku towarowego w sposób znaczący podnosi wartość przedsiębiorstwa, w szczególności w branży modowej, w której jednym z głównych źródeł przychodu jest licencjonowanie właśnie znaku towarowego.

O wartości znaku towarowego, marki pisałam na łamach Rzeczpospolitej, w artykule „Znak towarowy – co wpływa na jego wartość”.

Fakt posiadania zarejestrowanego oznaczenia, pod którym działania dana marka będzie miał kapitalne znaczenia w momencie np. poszukiwania inwestora. Czemu? Dlatego, że marka będzie wówczas posiadała ochronę, która będzie potwierdzona świadectwem ochronnym i nie będzie trzeba polegać na ochronie przewidzianej np. w prawie autorskim czy ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która – z uwagi na niefunkcjonowanie rejestrów np. utworów chronionych prawem autorskim – jest zależna od wykazania ustawowych przesłanek.

Wbrew jednak powszechnemu przeświadczeniu rejestracja znaku towarowego nie sprowadza się jedynie do prostego wypełnienia formularza rejestracyjnego.

Co zatem należy wziąć pod uwagę przy rejestracji znaku towarowego w branży modowej?

Istotne jest to, aby zarejestrować oznaczenie, które jest rzeczywiście przez daną markę stosowane. Dlatego decyzja w zakresie tego w jakiej formie i jakie oznaczenie zarejestrować musi być poprzedzona analizą tego w jakiej formie i jakie oznaczenie jest stosowane na produktach.

Przykład: marka modowa produkująca odzież dla kobiet, której oznaczenie teoretycznie składa się z grafiki i słowa, które razem wykorzystywane są jedynie na stronie internetowej i jako grafika profilowa w social mediach.

Rozwiązanie: W pierwszej kolejności należy sprawdzić jakie oznaczenie jest wykorzystywane na metkach i samej odzieży. Jeśli nie ma na niej w ogóle elementu graficznego, to wówczas zdecydowanie należy zastanowić się nad rejestracją samego oznaczenia słownego – jako znaku słownego. Generalnie zasada powinna być taka, aby przy każdym oznaczeniu w pierwszej kolejności przeanalizować możliwość zastrzeżenia oznaczenia słownego. Dlaczego? Bo zarejestrowanie znaku słownego daje możliwość dowolnej jego aranżacji graficznej, bez konieczności rejestrowania za każdym razem, w razie jakiejkolwiek zmiany, nowego znaku towarowego.

Ważne! Przy znakach graficznych i słowno-graficznych chroniona jest ta konkretna, zarejestrowana grafika, układ. W związku z powyższym, jeśli marka planuje posiadanie wariantów kolorystycznych warto rozważyć zarejestrowanie znaku towarowego jako wzoru przemysłowego.  Należy ponadto pamiętać, że w przypadku posiadania znaku graficznego lub słowno-graficznego, każdy rebranding będzie wymagał zgłoszenia nowego znaku towarowego.  

Oczywiście mogą istnieć sytuacje, w których marce będzie zależało na ochronie również elementu graficznego np. z uwagi na to, że jest on wykorzystywany na produktach lub możliwości finansowe danej marki pozwalają jej na zarejestrowanie dwóch znaków towarowych.

Są również takie sytuacji, w których – głównie z uwagi na kwestie finansowe lub dość prostą grafikę – celowe będzie zarejestrowanie znaku słowno- graficznego, ale wówczas należy pamiętać, o tym, aby zarejestrować go w formie, w tym w kolorze, w którym będzie on wykorzystywany na produktach.

Należy pamiętać, o tym, że w branży modowej, której przede wszystkim dotyczy klasa 25, obejmująca odzież, nakrycia głowy i obuwie, najistotniejsze jest to jakie oznaczenie i w jakiej formie wykorzystywane jest na produktach.

Podsumowanie

Rejestracja znaku towarowego musi być poprzedzona analizą tego jakie oznaczenia i jak są wykorzystywane w działalności danej marki. Pozwoli to, po pierwsze zaplanować komunikację marki do klientów w zakresie oznaczeń i tego z jakim oznaczeniem konsumenci mają kojarzyć daną markę. Po drugie, pozwoli to zminimalizować ryzyko ewentualnego wniosku o unieważnienie znaku towarowego z powodu jego nieużywania.

Idealnie byłoby, gdyby analiza w zakresie tego jak i jakimi narzędziami chronić markę była dokonywana na etapie projektowania identyfikacji wizualnej danej marki. Pozwoliłoby to rozsądnie dobrać narzędzia prawne i zminimalizować ryzyko ewentualnego sprzeciwu podmiotu trzeciego w procesie rejestracji znaku towarowego.

Należy również pamiętać, że sama rejestracja znaku nie wystarczy, trzeba go jeszcze monitorować.

Zdjęcie wyróżniające autorstwa VanveenJF pobrane z  Unsplash



Bądź na bieżąco z zagadnieniami dotyczącymi prawa mody!
Zapisz się do newslettera już teraz!