Prawo konsumenta do zwrotu towarów
Niniejszy wpis dotyczy zagadnień związanych z uprawnieniami konsumenta do zwrotu towarów zakupionych w sklepie stacjonarnym. Zawiera on infografiki podsumowujące temat zwrotów.
Zwrot towaru zakupionego przez kupującego w sklepie stacjonarnym
- Brak obowiązku sprzedawcy do przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru zakupionego przez kupującego w sklepie stacjonarnym.
- Dowolne kształtowanie przez sprzedawcę możliwości przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru zakupionego przez kupującego w sklepie stacjonarnym.
Ważne! Sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru zakupionego przez kupującego w sklepie stacjonarnym.
Czy w związku z tym kupujący jest skazany na towar zakupiony w sklepie stacjonarnym, który po przyniesieniu do domu okazał się wadliwy? Odpowiedź brzmi: NIE.
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi względem kupującego jeśli rzecz sprzedana ma wady fizyczne lub prawne.
Wada fizyczna (to w szczególności):
- rzecz nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć,
- rzecz nie ma właściwości, o których sprzedawca zapewniał kupującego,
- rzecz nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
- rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Wada prawna:
- rzecz stanowi własność osoby trzeciej,
- rzecz jest obciążona prawem osoby trzeciej.
Czy sprzedawca jest również odpowiedzialny z tytułu rękojmi za rzeczy zakupione przez konsumenta w sklepie stacjonarnym na tzw. „promocji” po obniżonej cenie?
Odpowiedź brzmi: co do zasady TAK, ale jeśli obniżka ceny towaru wynika z jego wady fizycznej, o której kupujący został przez sprzedawcę poinformowany w chwili dokonywania zakupu, wtedy sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi.
Co może zrobić kupujący w sytuacji gdy zakupiony w sklepie stacjonarnym towar ma wady?
- Grupa I obniżenie ceny / odstąpienie od umowy:
- kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo,
- kupujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy i żądać zwrotu ceny zapłaconej za towar po uprzednim zwrocie towaru sprzedawcy (chyba, że sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo wadę usunie).
- jeśli po ponownej wymianie towaru lub usunięciu w nim wady przez sprzedawcę – rzecz okaże się wadliwa – kupujący może od razu żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy (w tym wypadku sprzedawca nie może ponownie zaproponować wymiany rzeczy na nową lub usunięcia wady).
- Grupa II naprawa / wymiana:
- kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo,
- kupujący może żądać usunięcia wady.
Ważne! Uprawnienia przysługujące kupującemu zarówno wymienione w grupie I jak i II są uprawnieniami równorzędnymi. Kupujący może wybrać z którego uprawnienia chce skorzystać.
Przez jaki okres czasu sprzedawca ponosi odpowiedzialność względem kupującego z tytułu rękojmi za wady fizyczne?
- Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi jeśli wada zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat od wydania rzeczy kupującemu.
- Jeżeli kupującym jest konsument a zakupiona rzecz ruchoma jest używana – odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona do 1 roku.
Roszczenie kupującego z tytułu rękojmi za wady prawne przedawnia się z upływem roku od dnia, w którym kupujący dowiedział się o istnieniu wady, a jeżeli kupujący dowiedział się o istnieniu wady dopiero na skutek powództwa osoby trzeciej – od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osobą trzecią stało się prawomocne.