Prawo autorskie – zmiana logo – kiedy można jej dokonać?
Prawo autorskie – zmiana logo kiedy możliwa?
Czy Wam też zdarza się kupować rzeczy tylko dlatego, że chcecie mieć „coś” od konkretnej marki? Mnie niestety tak. Czemu? Bo podoba mi się sama marka, jej historia i wartość dodana, która się z nią wiąże. W związku z tym, że klienci branży modowej związują się z daną marką w tym jej graficznym wyrażeniem, czyli logo, decyzja o zmianie logo musi być przemyślana i rozważna.
Czym tak właściwie jest marka?
Nie ma legalnej definicji marki. Termin marka jest używany w powiązaniu z marketingiem i w języku potocznym. Według definicji Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu „marka to nazwa, określenie, projekt, symbol lub jakakolwiek inna cecha, która identyfikuje dobra jednego sprzedawcy jako wyróżniające się spośród tych pochodzących od innych sprzedawców”.
Tak zdefiniowana marka jest zbliżona w znaczeniu do słowa „znak towarowy”, który jest terminem prawnym, generalnie rozumianym jako znak używany w handlu do identyfikacji produktów. Jednak marka to nie tylko logo czy nazwa; to także wartość dodana. Można by powiedzieć, że marka to „uczucie”, emocje, które konsument odczuwa wobec nazwy lub symbolu.
Aspekt emocjonalny jest istotny w przemyśle modowym. Niektórzy mają o firmach z branży modowej zdanie podobne do tego jakie miała Andy Sachs w „Diabeł ubiera się u Prady”, która twierdziła, że „Wszyscy zachowują się jakby leczyli raka. Ilość czasu i energii, którą Ci ludzie spędzają na tych nic nieznaczących drobiazgach, i po co? Tylko po to, aby jutro mogli wydać kolejne $300,000 na powtórzenie czegoś, co najprawdopodobniej od początku było w porządku, aby sprzedaż ludziom rzeczy, których Ci nie potrzebują.”
Więc, gdy trzeba wybrać między określonymi markami, konsumenci zwracają uwagę nie tylko na design produktu, jego jakość, ale również na historię marki i wartość dodaną jaką marka dla nich wnosi.
Zdecydowanie więc, marka to więcej niż tylko znak towarowy, jednakże z prawnego punktu widzenia, ten znak reprezentuje w najbardziej zbliżony sposób to, co intuicyjnie wiążemy z marką.
Jak podkreśla Adam Lis – dyrektor kreatywny agencji Papajastudio – „Branding ma fundamentalne znaczenie dla marek. Każda marka musi być „jakaś” mieć to „coś” co decyduje o jej sukcesie. Jeśli marka to ma, a a branding o tym mówi zmierzamy w dobrym kierunku. Im później zaczniemy o tym myśleć to nasza marka nie będzie mogła być prawdziwa, zawsze będzie ją coś stopować. Klient to podświadomie wyczuje. Bez brandingu nie ma sprzedaży i właściwej komunikacji. Nie warto z tym czekać, im później zaczniemy myśleć o wizerunku tym gorzej dla marki.”
Stworzenie marki nie jest łatwe. Dobranie logo, które przetrwa i z którym konsumenci będą chcieli się związać to niewątpliwie klucz do sukcesu. W trakcie życia danej marki pojawia się jednak konieczność modyfikacji danego logo.
W takim wypadku znaczenie będą miały postanowienia umowy, na mocy której firma nabyła prawa do logo. Możliwość wprowadzenia dowolnych zmian w logo daje nam nabycie prawa do wykonywania zależnych praw autorskich – art. 46 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Kwestia dotycząca praw zależnych musi być uregulowana w umowie pomiędzy twórcami logo a właścicielem marki. W przeciwnym razie prawa te pozostają przy twórcy, co w praktyce oznacza, że właściciel firmy musiałby każdorazowo uzyskiwać zgodę od twórcy na wprowadzanie zmian w logo. A jest to sytuacja, której właściciel marki z całą pewnością chciałby uniknąć.
Zdjęcie wyróżniające pochodzi ze strony: http://www.psfk.com/2013/03/yves-saint-laurent-rebranding.html