Prawnik modowy

W ostatnim czasie pojawiły się dwa podcasty z moim udziałem, w których mówię o tym czym jest prawo mody i jak to się stało, że jedną z moich specjalizacji jest obsługa podmiotów z branży mody. Oba podcasty są dostępne na Spotify jeden prowadzony przez Agnieszkę Bednarek na kanale e-obuwie FashionExpress, a drugi na kanale Faszyntoki prowadzony przez Adriannę Janiszewską.

Jak to się zaczęło?

Nie napiszę, że odkąd byłam dzieckiem interesowałam się modą i przeglądałam modowe czasopisma, bo tak zwyczajnie nie było. Pamiętam natomiast, że mocno rozważałam związanie swojego dorosłego życia z branżą kreatywną i chciałam np. projektować opakowania do perfum. Szybko jednak okazało się, że nie mam umiejętności plastycznych i porzuciłam ten pomysł.

Drugi pomysł jaki miałam na siebie, to było właśnie prawo. I muszę przyznać, że po obejrzeniu filmu „Dwa tygodnie na miłość” z Hugh Grant’em i Sandrą Bullock utwierdziłam się w przekonaniu, że zostanę prawnikiem.

Miałam to szczęście, że studiowałam na Uniwersytecie Jagiellońskim, który w swoje ofercie przedmiotów dodatkowych miał i ma cały czas, dużo zajęć z własności intelektualnej.  Zaliczyłam chyba wszystkie.

Moi znajomi ze studiów nie podzielali, na początku, mojej fascynacji własnością intelektualną, a tym bardziej połączeniu jej z branżą mody. Otrzymywałam liczne rady co do tego, aby zająć się jakąś bardziej poważną gałęzią prawa.

W trakcie studiów skończyła Szkołę Prawa Amerykańskiego, a następnie wyjechałam na dwutygodniowy kurs – Fashion Law Bootcamp na Fashion Law Institute, Fordham University w Nowym Yorku.

Podczas tego kursu utwierdziła się w przekonaniu, że dobry prawnik to taki, który rozumie branżę, którą obsługuje. I to było moim motorem do ukończenia studiów podyplomowych na kierunku Zarządzanie w sektorach mody prowadzonych przez Akademię Leona Koźmińskiego i ViaModa. Tam miałam przyjemność słuchać wykładów np. Moniki Kaplan, która obecnie prowadzi własną markę odzieżową This is Commitment.

Swoje działania jako prawnik modowy rozpoczęłam od założenia bloga, dzięki któremu stałam się widoczna w Internecie i zaczęłam pozyskiwać klientów działających w branży modowej.

Polski rynek mody

Po kilku latach współpracy z podmiotami na rynku mody, w dalszym ciągu uważam, że jednym z większych wyzwań jest przekonanie klientów do tego, że pomoc prawna jest niezbędna”. Prawidłowe pod względem biznesowym i prawnym, ułożenie swojej struktury oraz stosunków z kontrahentami jest istotne dla przyszłości firmy.

Ład wewnętrzny, prawidłowe ułożenie stosunków z pracownikami, zadbanie o posiadanie praw do wytwarzanych przez nich utworów, właściwe regulaminy sklepu internetowego, poprawne polityki prywatności, właściwe procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych, to wszystko przekłada się na sukces marki.  

Dla przybliżenia zagadnień związanych ze strategia ochrony marki przygotowałam „Raport dotyczący strategii ochrony marki modowej”, który porusza wszystkie istotne w tym aspekcie zagadnienia.

Od zawsze powtarzam, że firmy modowe powinny zdawać sobie sprawę, że kwestie prawne, w tym w szczególności np. zastrzeżenie znaku towarowego, są tak samo istotne jak działania marketingowe, które podejmują.

Skłamałabym, gdybym powiedziała, że podejście do kwestii prawnych się nie zmienia. Zmienia się. Marki mają coraz większą świadomość prawną, ale do ideału jest jeszcze bardzo daleko. Niestety nadal zdarza się, że firmy nie mają zawartych umów z fotografem na korzystanie ze zdjęć do kampanii albo zgód od modelek na rozpowszechnianie ich wizerunku. I bardzo często marki nie mają zastrzeżonych znaków towarowych, a oznaczenie, pod którym działa dana marka to jest jej główna wartość. Zarejestrowany znak towarowy zwiększa wartość przedsiębiorstwa i chroni markę.   

Prawnicy modowi

Bardzo cieszy mnie, że na polskim rynku prawniczym jest coraz więcej prawników, którzy rozumieją specyfikę branży mody. Polska branża modowa, tj. marki modowe, w tym marki kosmetyczne, fotograficy, modelki, agencje modelingowe, makijażyści, fryzjerzy, potrzebują prawników, którzy rozumieją ich potrzeby. I myślę, że nadszedł najwyższy czas, żeby zaczęli korzystać z ich pomocy i zadbali o swoje interesy od a do z.



Bądź na bieżąco z zagadnieniami dotyczącymi prawa mody!
Zapisz się do newslettera już teraz!