Ochrona marki – co i jak chronić?
W branży modowej liczą się nie tylko projekty i kreacje. Nie tylko one zasługują na ochronę i powinny jej podlegać. Niezaprzeczalnie, bogactwem firmy jest marka. Trudno ją legalnie zdefiniować. Jej rozumienie zdecydowanie wykracza poza tylko pojęcie znaku towarowego. Marka to pewna wartość dodana do produktu, która jest dla konsumentów pewną gwarancją jakości i zachętą do zakupu.
Ustalając logo przedsiębiorstwa, jego nazwę czy nawet używane barwy, warto zastanowić się, jak ochronić te elementy przed naruszeniami ze strony konkurencji. Dlaczego warto to zrobić? Ponieważ dzięki marce możemy zaznaczyć swoją obecność na rynku, wyróżnić się spośród innych, działających w branży podmiotów, zacząć budować pozytywne skojarzenia konsumentów właśnie z naszą firmą.
Jak więc chronić markę? Należy opracować konkretną strategię. Przede wszystkim, istotne jest zgłoszenie swoich praw, zarejestrowanie znaków towarowych, co uniemożliwi innym podmiotom „podszywanie” się pod nasze przedsiębiorstwo, albo korzystanie z jego renomy. Ważna jest także konsekwencja w działaniu – skoro już zgłaszamy swoje prawa, nauczmy się z nich korzystać. Jak pokazują przykłady największych domów mody, takich jak Chanel, firmy, które monitorują naruszanie ich praw i w uzasadnionych przypadkach występują na drogę sądową, skutecznie chronią swoją markę. Taki przypadek miał miejsce w 2014 roku, kiedy właśnie dom mody Chanel wygrał sprawę z właścicielką salonu fryzjerskiego, Chanel Jones, która przedsiębiorstwu nadała nazwę pochodzącą od swojego imienia. Dla domu mody było to jednoznaczne „żerowanie” na marce.
W opracowywaniu strategii ochrony marki, dużą rolę odgrywa także aspekt edukacyjny. Żeby klienci nie kupowali podróbek, nie decydowali się na produkty firm, które oferują nieautentyczne produkty, musimy ich nauczyć jak odróżnić nasze wytwory. Czasem znaczenie ma inaczej wszyty szew, różniące się opakowanie, inna czcionka użyta w znaku towarowym. Dlatego opracowując strategię ochrony marki, określić trzeba precyzyjnie co chronimy oraz w jaki sposób informujemy o tym inne podmioty.
Dla wypracowania skutecznej strategii, ważne jest też określenie jej aspektu wewnętrznego. Odpowiada on na pytanie: co firma robi, albo czego nie robi, aby zewnętrzne podmioty nie posądziły jej o naruszenie ich praw. Stworzyć należy procedury nie tylko na wypadek, kiedy powstają uzasadnione roszczenia po naszej stronie wobec innych firm, ale również gdy nam zostanie zarzucone naruszanie praw. Jeśli już decydujemy się na przykład na skorzystanie z czyjejś pracy bez zgody danej osoby, powinniśmy rozsądnie przekalkulować ryzyko oraz koszty ewentualnej ugody.
Tak naprawdę, ochrona marki to nie tylko strategia przygotowana pod kątem ewentualnych sporów prawnych. Wizerunek naszej firmy i jej renomę tworzy każde podejmowane przez nas działanie. Dlatego nie wystarczy tylko zgłosić prawa do logo czy nazwy – warto jeszcze przemyśleć w jakim kontekście posługujemy się tymi oznaczeniami i czy będzie to dla nas korzystne.
Zdjęcie wyróżniające pochodzi z unsplash.com i jest autorstwa Clark Street Mercantile.