MetaBirkins, Metaverse – meta świat a znaki towarowe.

MetaBirkins, Metaverse, wirtualny sklep H&M – czy do brzmi dla nas jak Matrix czy może jesteśmy już w pełni gotowi na świat wirtualny?

O cyfrowych torbach Birkin zrobiło się głośno pod koniec zeszłego roku. Hermès zaaregował dość szybko i zdecydowanie na wirtualne odpowiedniki słynnych torebek Birkin, które stworzył zamieszkały w Los Angeles artysty – Masona Rothschilda. Marka Hermés wystosowała do artysty wezwanie do zaniechania naruszeń, a w swoim oświadczeniu stwierdziła, że „Hermès nie zezwolił ani nie wyraził zgody na komercjalizację ani stworzenie  torby Birkin przez Masona Rothschilda w metaver’sie”, a nadto dodała, „że Hermès nie wszedł jeszcze na rynek NFT, ponieważ ceni „namacalny wyraz ręcznie robionych obiektów fizycznych”. W ocenie marki Hermès „Te NFT naruszają prawa własności intelektualnej i prawa do znaków towarowych Hermès i są przykładem fałszywych produktów Hermès w metaver’sie”. Przed zarzutem naruszenia praw marki Hermès artysta w odpowiedzi bronił się między innymi prawem do wolności artystycznej, w tym parodiowania. O parodii w branży modowej możecie poczytać u mnie na stories na Instagramie. W wyróżnionych zachowałam relacje dotyczącą tej tematyki.

W grudniu ubiegłego roku forbes.com tak pisał o MetaBirkins Masona Rothschilda: „Próbując podnieść świadomość w celu przyspieszenia inicjatyw mody „bez futer” i przyjęcia etycznych alternatywnych tekstyliów, projektant cyfrowy Mason Rothschild stworzył 100 wersji słynnej torby Hermes Birkin jako Non-Fungible Tokens, inaczej NFT. Rothschild może i zdemokratyzował nieuchwytną „it bag”, ale biorąc pod uwagę przedział cenowy MetaBirkins, który zaczyna się od około 0,3 Ethereum – waluty używanej do zakupu – do 249 Ethereum, ponad 3000 USD za tag monety utrzymuje te „MetaBirkins” w kategorii luksusowej.

Czym jest NFT, czyli Non-Fungible Token?

Zgodnie z definicją z Wikipedii niewymienialny token, czyli NFT to „unikatowy cyfrowy (bądź realny, będący odzwierciedleniem na blockchainie) składnik aktywów, reprezentujący szeroką gamę przedmiotów materialnych i niematerialnych, takich jak kolekcjonerskie karty sportowe, wirtualne nieruchomości lub wirtualne dzieła sztuki.”

Innymi słowy „NFT to rodzaj tokena kryptograficznego, który działa w oparciu o architekturę blockchain. Każdy token NFT zawiera informacje, które odróżniają go od innych tokenów i są one bardzo łatwe do zweryfikowania. Niezamienialne tokeny są przechowywane jako jednostka danych w architekturze zwanej blockchainem, która poświadcza, że dany plik cyfrowy jest niepowtarzalny.” 

Rzeczywistość v. świat wirtualny

Metabirkins                                                                                                                                   Hermès 

Hermès 

Nie ulega wątpliwości, że MetaBirkin powiela elementy charakterystyczne torby Birkin. Co więcej np. w EUIPO marka Hermès ma zarejestrowane następujące znaki.

Należy jednak zwrócić uwagę na klasy, w których zarejestrowany jest np. powyższy znak 3D jest to klasa 14, 18 i 25, które dotyczą odpowiednio biżuterii toreb i odzieży. O tym czym są klasy możecie przestać we wpisie „Klasyfikacja nicejska – co to takiego?

Pojawiła się zatem wątpliwości czy taka rejestracja daje ochronę przed wykorzystywaniem znaku w formie wirtualnej jako np. NFT.

Jak donosi TFL odpowiedź na to pytanie możemy zaobserwować w zgłoszeniu dokonanym przez właściciela marki Armand de Brignac, który zgłosił do ochrony następujący znak w klasie 9 i 35 w zakresie: wymiennych i niewymiennych towarów opartych na tokenach i towarów wirtualnych do pobrania, mianowicie programów komputerowych zawierających napoje itd. do użytku online i w wirtualnych światach online, usług sklepów detalicznych obejmujące towary wirtualne, mianowicie programy komputerowe obejmujące napoje itd. do użytku online i w wirtualnych światach online.

Na tę chwilę marka Armand de Brigand ma w EUIPO zarejestrowany między innymi następujący znak 3D:

Czy ten ruch świadczy o tym, że firmy będą teraz rejestrowały znaki również w klasach dotyczących wirtualnego świata? Czy może pierwotna rejestracja będzie wystarczając, szczególnie w sytuacji, gdy dany znak nabędzie zdolność odróżniającą albo w odniesieniu do znaków renomowanych?

Działanie marki Armand de Brignac pokazuje, że kwestia jest zdecydowanie warta rozważenia. Podejście do metaverse może okazać się kluczowe dla ochrony wartości niematerialnych poszczególnych marek. Natomiast jest jeszcze za wcześnie, aby powiedzieć jakie podejście do ochrony marki w metaverse jest najlepsze.

Update

Rejestracja znaków towarowych przez marki luksusowe, w tym z branży odzieżowej, w klasach dotyczących metavers i NFT staje się faktem.

25 stycznia br., Burberry Limited złożyło trzy wnioski o rejestrację znaków w klasie 9, 35 i 41, w zakresie związanym z NFT i światem wirtualnym. 

Zdjęcie wyróżniające jest autorstwa Chi Lok TSANG i pochodzi z Unsplash.



Bądź na bieżąco z zagadnieniami dotyczącymi prawa mody!
Zapisz się do newslettera już teraz!