Powiedzenie, że „dźwignią handlu jest reklama” jest jak najbardziej aktualne. Działania promocyjne mogą przybierać różną formę. Może to być organizacja kampanii reklamowej, sesji zdjęciowej, współpraca z inną marką, współpraca z influencerami, akcje promocyjne czy wreszcie konkursy.
Każda współpraca powinna mieć umowę. Rozstrzygając jaką umowę należy zawrzeć, trzeba pamiętać o tym, że to nie nazwa umowy się liczy, ale jej treść. Generalna zasada jest taka, że należy zawrzeć taką umowę, która najlepiej oddaje zasady współpracy między stronami. Umowa nie musi mieć żadnej szczegółowej nazwy. W umowie liczy się nie jej nazwa a charakter danej współpracy i jego jak najbardziej precyzyjne opisanie.
Częstą formą współpracy jest barter. Barter to rodzaj transakcji bezgotówkowej polegającej na wzajemnej wymianie towarów lub usług, najczęściej o jednakowej wartości. Barter nie został zdefiniowany w kodeksie cywilnym, natomiast jego forma najbardziej przypomina umowę zamiany.
Brak regulacji dotyczących umowy barteru powoduje, że jej ostateczny kształt determinowany jest w zasadzie ustaleniami stron.
Umowa ta nie wymaga formy pisemnej, natomiast w razie ewentualnego sporu spisana umowa zdecydowanie ułatwi kwestie dowodzenia ustaleń poczynionych między stronami.
Każda umowa powinna zawierać:
Dodatkowe postanowienia, które mogą znaleźć się w umowie to:
Regulacje dotyczące konkursu zawarte są w kodeksie cywilnym w art. 919-921. To co my potocznie nazywamy konkursem kodeks określa jako „przyrzeczenie publiczne”.
Uregulowanie konkursu w przepisach prawa powoduje, że na organizatorze ciążą określone obowiązki, w tym i odpowiedzialność. Artykuł 919 k.c. stanowi ogólną zasadę, że „kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać”. Kodeks przewiduje jednak możliwość odwołania przyrzeczenia. W tym celu konieczne jest, aby przyrzeczenie nie zawierało zastrzeżenia o jego nieodwołalności.
Przy organizacji konkursów na blogach lub portalach społecznościowych kapitalne znaczenie ma prawidłowe określenie tego, kto jest organizatorem konkursu, bo to na nim będzie spoczywała odpowiedzialność za jego prawidłowe przeprowadzenie.
Tak, konkurs musi mieć regulamin. Regulamin konkursu w swojej najkrótszej wersji powinien zawierć oprócz wskazania organizatora, również precyzyjne opisanie warunków konkursu, obejmujących przede wszystkim wskazanie, co można wygrać, na czym dany konkurs polega, jaki jest termin nadsyłania odpowiedzi i w jaki sposób zostanie wybrany zwycięzca, proces składni reklamacji i postanowienia dotyczące danych osobowych.
Zdecydowanie jednak lepiej mieć bardziej rozbudowany regulamin konkursu. Trzeba pamiętać o tym, że w razie sporów wszelkie wątpliwości i nieścisłości będą interpretowane na korzyść konsumentów. W związku z powyższym im lepszy jest regulamin, tym bardziej zabezpieczone są interesy organizatora. To wcale nie świadczy o tym, że regulamin konkursu musi mieć kilkanaście stron. Jego długość zależna jest od rodzaju konkursu. Wartość regulaminu przejawia się w jego precyzji.
Regulamin konkursu powinien przede wszystkim dokładnie regulować następujące kwestie:
Ponadto, przy konkursach, które prowadzone są na kanałach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram, konieczne jest wprowadzenie postanowień wymaganych przez konkretne portale.