Warsztaty z prawa mody

Warsztaty z prawa mody

Warsztaty z prawa mody w ramach FLCAcademy ruszyły pełną parą. 29 czerwca br., na Mysiej 3 w Warszawie odbyły się pierwsze warsztaty z prawa mody, które dotyczyły rejestracji znaku towarowego.

FLCAcademy to cykl warsztatów, podczas których poruszane są najistotniejsze zagadnienia prawne związane z branżą modową. Biorąc pod uwagę, że główną wartością marek modowych, i nie tylko, jest ich znak towarowy, pierwsze warsztaty nie mogły dotyczyć niczego innego jak właśnie rejestracji znaków towarowych.

Ponieważ nie jestem zwolennikiem spotkań podczas których zagadnienia prawne prezentowane są przy użyciu prezentacji, na której wyświetlane są przepisy a prowadzący omawia poszczególne instytucje prawne bez podawania konkretnych przykładów, sobotnie warsztaty miały wymiar bardzo praktyczny.

Rozpoczęliśmy oczywiście od podkreślenia tego, dlaczego rejestracja znaków towarowych jest tak istotne. Po pierwsze dlatego, że zwiększa to wartość przedsiębiorstwa, a nadto branża modowa czerpie głownie przychody z licencjonowania praw do znaków towarowych.

Następnie omówiliśmy jakie czynniki należy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji co do sposobu rejestracji znaku towarowego. Bardzo mocno podkreślona została konieczność weryfikacji jakie oznaczenia będą/są rzeczywiście wykorzystywane przez markę i w jaki sposób. Przy decyzji co do tego czy znak będzie rejestrowany na terytorium całej Unii Europejskiej czy jako znak krajowy należy wziąć pod uwagę, że aby nie stracić prawa wyłącznego przy rejestracji unijnej znak powinien być używany na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego, a najlepiej, jeśli byłby używany w charakterze znaku na terytorium wszystkich Państw członkowskich. Choć kwestię te należy zawsze rozpatrywać indywidualnie.

Poruszyliśmy także tematykę klas, w których zgłaszane są znaki towarowe i tego, że wskazanie w tym zakresie musi być jasne i precyzyjne. Poddaliśmy dyskusji czy nagłówki w klasie 25 – odzież, obuwie, nakrycia głowy, spełnia ten wymóg.

Nie zabrakł również odwołania do znaków pozycyjnych i parodii znaków towarowych.

Sporą część warsztatów poświęciliśmy na weryfikację rejestracji znaków towarowych polskich marek modowych. I nawet zaraziłam niektórych uczestników swoją „manią” sprawdzania jak zarejestrowane są poszczególne marki.

 

Które marki sprawdziliśmy?

Na pierwszy ogień poszła marka CHYLAK.

Zwróciliśmy uwagę, że marka ma zarejestrowany znak jako graficzny, choć chyba wszyscy spodziewaliśmy się rejestracji jako znak słowny.

Zastanawiałyśmy się również czy marka rzeczywiście korzysta z zarejestrowanego znaku, bo zazwyczaj na produktach „chylak” jest zapisane złotymi literami na czarnym tle.

W dalszej kolejności zweryfikowaliśmy sposób rejestracji oznaczeń marki Emeralds and Crocodiles, która posługuje się licznymi oznaczeniami.

W tej rejestracji zdziwiło nas, po pierwsze wykorzystanie jedynie nagłówków klasy 25, a po drugie to, że zarejestrowane zostały znaki słowno-graficzne oprócz znaku słownego. Doszliśmy do wspólnego wniosku, że w naszej ocenie wystarczająca byłaby rejestracja znaku słownego oraz jednego ze znaków graficznych, naszym zdaniem tego:

Przy omawianiu konieczności precyzyjnego i jasnego wskazania towarów, których dotyczy dana rejestracji sprawdziliśmy jak zarejestrowany jest znak marki HIBOU sleepwear i precyzyjność wskazania towarów dość mocno nas zaskoczyła – piżamy, w naszej ocenie znak został zgłoszony zbyt wąsko. Dodatkowo naszą uwagę zwróciło, że znak zarejestrowany jest jedynie jako znak słowno – graficzny:

Ja od siebie muszę jeszcze dodać, że jako maniak sprawdzania rejestracji sprawdziłam wszystkie marki, które miałam tego dnia na sobie i rozczarowało mnie, że nie znalazłam rejestracji znaku marki Undress Code, a jakością produktu tej marki jestem zachwycona. Tak miłego w dotyku body nie miałam na sobie jeszcze nigdy.

W tym miejscu chciałabym jeszcze raz podziękować wszystkim partnerom wydarzenia za zaangażowanie i wsparcie – Elle, Mysia3, Foods by Ann, Fashionary.pl, Papajstudio

 

Mam nadzieję, że przyszłe warsztaty będą cieszyły się również dużym zainteresowanie i do zobaczenia wkrótce.

 

Dajcie znak w komentarzach, które marki zweryfikowaliście i które rejestracje was zaskoczyły i dlaczego.

Konkluzja z warsztatów #RMI

 

No Comments

Post A Comment