Ochrona marki – jak wypracować efektywną strategię

Ochrona marki – jak wypracować efektywną strategię

Ochrona marki – Jak wypracować strategię ochrony marki?


Marka może być większym bogactwem firmy niż jej kapitał. Nawet bowiem w przypadku przejściowych trudności finansowych, logo, nazwa i to co ogólnie określamy jako renomę, może pozostać nietknięte.

Żeby skutecznie chronić markę, należy wypracować konkretną strategię. Powinna być ona przemyślana i dopasowana do branży w jakiej się obracamy. Podejmowane przez nas działania, mogą odnieść podwójny skutek – z jednej strony chronimy markę, czyli naszą „rynkową tożsamość”, z drugiej – zwiększamy jej renomę, poprzez pokazanie, że jest ona czymś co warto objąć ochroną.

W celu wypracowania skutecznej strategii, trzeba przede wszystkim z dużą precyzją określić co chcemy chronić. Pomoże nam to podjąć bardziej skonkretyzowane działania, a ponadto, dzięki temu łatwiej będzie można dociekać swoich roszczeń w przypadku ewentualnych naruszeń w przyszłości. Po drugie, nie można pominąć zgłoszenia praw swojej firmy – na przykład poprzez rejestrację logo, którym się posługujemy, jako znaku towarowego. Informację o tym, co poddajemy ochronie warto podać do publicznej wiadomości – można to zrobić na przykład poprzez portale społecznościowe.

Nie wystarczy tylko zgłosić swoich praw. Trzeba jeszcze umiejętnie z nich korzystać. Istotny jest monitoring naruszeń. Nikt bowiem nie zgłosi się do nas z komunikatem „przepraszam, naruszam Państwa prawa, proszę się do tego ustosunkować”. Żeby szybko zareagować w takiej sytuacji, wcześniej stworzyć należy procedurę, którą będzie można zastosować w przyszłości. Warto ustalić kto jest odpowiedzialny za monitoring, w jaki sposób kontaktujemy się z osobami, które naruszają nasze prawa i jakie kroki prawne podejmujemy. Absolutnie podstawową zasadą powinna być konsekwentność działań. Nie możemy na naruszenia reagować wybiórczo – jeśli sami nie chronimy naszej marki, nie powinniśmy oczekiwać, że zrobi to ktoś inny.

W modzie, jak w każdej innej dziedzinie życia, zawsze istnieją dwie strony medalu – z jednej strony mamy, działającego na rynku konkurenta, który na przykład posługuje się logo podobnym do naszego, bądź podrabia nasze produkty. Z drugiej strony zawsze stoi klient. To czy „da się złapać” i kupi podróbkę zależy w dużej mierze od nas i od tego czy nauczymy konsumentów identyfikować autentyczne produkty.

W strategii ochrony marki ważne jest również to, abyśmy sami nie naruszali cudzych praw. Procedury dotyczące naruszeń powinny się wobec tego odnosić nie tylko do podmiotów zewnętrznych, ale obejmować wewnętrzną politykę firmy.

Zaplanować strategii nie można też nie wybiegając myślą naprzód. W branży modowej, niezbędna jest pewna elastyczność wobec zachodzących na rynku zmian, profesjonalizm i zdrowy rozsądek. Dzięki nim będziemy w stanie nie tylko utrzymać się na rynku pośród olbrzymiej konkurencji, ale również znaleźć się w czołówce stawki.

 

 

Zdjęcie wyróżniające pochodzi z www.unsplash.com i jest autorstwa NordWood Themes.

No Comments

Post A Comment